باسمه تعالی
مقدمه
کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای توانمندی فردی و اجتماعی مددجویان خود، مجموعۀ متنوعی از خدمات فرهنگی را پیشبینی و به آنان ارائه میدهد.یکی از مؤثرترینِ این خدمات، احداث مجتمعهای خوابگاهی دانشآموزی است. هدف این کار اسکان دانشآموزان مستعد و علاقهمند به تحصیلی است که امکان ادامۀ تحصیل در مقاطع متوسطه را در روستای محل سکونت خود و اطراف آن ندارند. با این امکان، امکان ادامۀ تحصیل برای بسیاری از دانشآموزان نیازمندِ مناطق محروم، فراهم شده. علاوهبر آن حضور در این مجتمعها و بهرهمندی از برنامههای متنوع عقیدتی، کمکتحصیلی، ادبی و هنری، مهارتافزایی و ورزشی، موجب شکوفایی استعداد دانشآموزان و پرورش آنها خواهد بود. حضور کادر مجرّب، و متعهد به آرمانهای انقلاب در کنار دانشآموزان و بهرهگیری از برنامههای فرهنگی زمینهای است برای تربیت جوانان مؤمن انقلابی. درحقیقت میتوان این مجتمعهای خوابگاهی را کارخانۀ تربیت نسل مهذّب و مدیرانِ آیندۀ انقلاب اسلامی ایران دانست.
##اهم فعالیت های مجتمع های خوابگاهی در ذیل چهارسرفصل برنامه ریزی شده است:
- سرفصل آموزش:
1)ارتقای سطح علمی
**تقویت بنیه علمی وتحصیلی
- تشکیل شورای علمی(کادر خوابگاه واداره)
- تشکیل کارگروه علمی وطرح معلم یار(دانش آموزا نخبه)
- پیگیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان از مدارس و ثبت در فرم وضعیت تحصیلی
- برگزاری ونظارت برساعات مطالعه همراه با رفع اشکال وپرسش وپاسخ
- مشاروه تحصیلی ،برنامه ریزی و یادگیری اصول مطالعه
- دوره آموزشی وپانسیون مطالعاتی ویژه دانش آموزان کنکور
- برگزاری آزمون های جامع ماهانه استعدادیابی وحمایت از استعدادهای برتر
ب) مشاوره
** غربالگری مشاوره همه دانش آموزان وتشکیل پرونده سلامت وروان آنها
2)آموزش ده گام مشاوره
- مهارت خودآگاهی
- مهارت همدلی
- مهارت روابط بین فردی
- مهارت ارتباط موثر
- مهارت قدرت تصمیم گیری
- مهارت قدرت حل مسئله
- مهارت تصمیم گیری
- مهارت تفکرخلاق
- مهارت تفکرنقادانه
- مشاوره گروهی وفردی
3)معارف اسلامی
الف.قرآن
- سطح سنجی قرآن وگروهبندی دانش آموزان بر اساس سطح سنجی آنها
- آموزش روخوانی وروانخوانی
- ترتیل وحفظ(ویژه دانش آموزان مستعد وعلاقمند)
- آموزش مفاهیم کاربردی قرآن واز استفاده از قصص تربیتی واخلاقی قرآن
ب.مباحث اعتقادی ومعرفتی(خودشناسی و خداشناسی ،نبوت وامامت،معاد)
باهدف تعمیق باورهای ایمانی ومذهبی وهمچنین پاسخگویی به شبهات دینی واعتقادی دانش آموزان
ج.مباحث اخلاقی وتربیتی باهدف پرورش فضائل اخلاقی وتربیت نسلی مهذّب ومتعهد
- نقش تربیتی انتظار ومهدویت(سه شنبه های مهدوی)ا
- خلاق حسنه از دیدگاه آیات وروایات
- توکل وتاثیر آن در زندگی انسان از دیدگاه آیات و روایات
- غیبت و دروغ وآثارسوءآن ها در قرآن و روایات
- روایت سیره عملی واخلاقی علماء،بزرگان وشهداء
- آثاروضعی گناه در زندگی
- حجاب وعفاف
د.مباحث آموزش احکام
- تقلید،نماز وطهارت(غسل و وضو)آزمون صحیح خوانی نماز و ثبت در فرم تصحیح نماز اقامه نمازجماعت وتلاوت یک صفحه قرآن هر روز
و.سبک زندگی دینی
- آموزش مهارت های زندگی
- برگزاری کارگاه های آسیب های اجتماعی استفاد از اساتید و کارشناسان مجرب در حوزه طب اسلامی و بهداشت وسلامت
- غربالگری دانش آموزان توسط پزشک و ثبت در فرم تاییدیه سلامت
- آموزش سفره آرایی و آشپزی با توجه به فرهنگ ایرانی (مجتمع های دخترانه)
4) فرهنگی و پرورشی
الف.مناسبت ها و برنامه های ویژه
- ضرورت دارد، مناسبت های ملی و مذهبی و برنامه ها در قالب تقویم اجرایی برنامه ریزی واجرا شود.
- غباررویی مزارشهدا به همراه قرائت زیارت عاشورا
- برگزاری مراسم های مذهبی از جمله قرائت زیارت عاشورا،دعای توسل،کمیل وندبه و...با توجه شرایط دانش آموزان در قالب هیئت دانش آموزی برگزارشود.
- نشست های با رویکرد بصیرت افزایی و با محتوای تحلیل های سیاسی وتاریخی در قالب کارگاه روایت راه پیش بینی و اجرا شود.درمراسمات مذهبی مسجدمحوری در اولویت برنامه قرارگیرد.
ب.فوق برنامه ها
- اردوهای تفریحی وآموزشی یک روزه باهدف نشاط وتقویت اراده و روحیه جمع گرایی سه ماه یکبار برگزارشود.
ج.فعالیتهای ورزشی
- این فعالیتها باهدف شادابی ،انرژی وسلامتی برگزارشود.
- ورزش صبحگاهی
- مسابقات ورزشی و بومی محلی
د.فعالیتهای هنری
- هرهفته یک فیلم یامستند از فیلم های مورد تایید و آموزنده همراه بانقد به نمایش گذاشته شود.
- فعال کردن کردن کارگروه هنری وادبی
- تشکیل گروه سرود وتواشیح وهمچنین اجرای سرودهای همگانی
- برگزاری طرح کتابخوانی نوجوان فهیم و تجهیز کتابخانه ها
5) مهارتی
- از آنجاکه نوجوانی بهترین زمان برای یادگیری و توسعه مهارت های نرم و پول ساز است باتقویت مهارت های سخت وتوانایی فردی در کنار یکدیگر دانش آموزان و نوجوانان می توانند به موفقیت شغلی وکسب درآمد برسند.
- باتوجه به بوم زیست و بازارکسب کار یک الی دو مهارت در طول سال به دانش آموزان داده شود.
- مهارت بحران وحل مسائل
- تقویت مهارت انعطاف پذیری و روحیه همکاری بابقیه وکارگروهی
- مهارت برنامه ریزی و مدیریت زمان
- افزایش اعتماد به نفس و تقویت مسولیت پذیری در دانش آموزان
6) امور اداری وتشکیلاتی
- تشکیل یا تکمیل پرونده های خوابگاهی
- غربالگری وتکمیل پرونده مشاوره دانش آموزان توسط روان پزشک یامشاورمجرب
- غربالگری و تکمیل پرونده بهداشت وسلامت دانش آموزان توسط پزشک مجرب
- ثبت گزارش عملکرد کادر مجتمع در دفتر عملکرد مجتمع
- تشکیل شورای علمی وانضباطی ماهی ۲بار و ثبت در فرم مربوطه
- تشکیل شورای دانش آموزی،هیئت دانش آموزی وکارگروه های (علمی،فرهنگی ،بهداشت و حفاظت)
- به کارگیری و گزینش مربیان آموزشی دقت گردد حتی المقدور از مربیان هم جنس استفاده گردد.
- استفاده ازشیوه ها و روش ها ی مختلف آموزشی و بهره مندی از وسایل کمک آموزشی در جهت انتقال مفاهیم مورد تاکید می باشد.
- لازم است از منتخبین فعالیت های آموزشی، پرورشی و ورزشی به شکل شایسته ای تقدیربه عمل آید.
- کلیه ورود خروج دانش آموزان با هماهنگی مربی پرورشی یا کارشناس مسئول مجتمع صورت گیرد و در دفتر مرخصی ثبت شود.
- مستندسازی در تمامی مراحل آموزشی انجام و هر۳ماه یکبار گزارش جامع و کامل آن به اداره فرهنگی و تربیتی ارسال شود.
- کارشناسان ومدیران معاونت امورفرهنگی وتربیتی شبانه روزی بازدید به عمل آورده و اقدامات این مراکز را مورد ارزیابی قرارخواهند داد.